Ambros Rieder (1771‒1855) and the Art of Preluding
DOI:
https://doi.org/10.31318/2522-4190.2022.134.269621Keywords:
music theory, musical analysis, prelude, preluding, activity of Ambros RiederAbstract
Ambros (or Ambrosius) Mathias Rieder (1771‒1855) is perhaps one of the most underrepresented personalities of the music centre Vienna in the late 18th and first half of the 19th century in contemporary musicological and music-theoretical discourse. Both his achievements as a composer and in the field of music theory are remarkable. In particular, Rieder is to be valued and appreciated as a preserver of the tradition of prelude playing, which became increasingly less important in the late 18th and early 19th centuries. In the course of his life, he not only wrote several theoretical-practical textbooks dealing with this tradition, but with his own compositions he also provided excellent examples for the implementation of the rules presented in his theory books. With his “fugal preludes”, Rieder furthermore made a weighty contribution to the development of the genre.
With the help of the music theory presented in Riederʼs Anleitung zum Präludiren auf der Orgel oder dem Piano-Forte, Op. 84, Vienna, undated [1826], this text examines the Präludien und Fughetten für die Orgel oder das Pianoforte, Op. 82, Vienna 1826 with regard to harmony, counterpoint and form-determining modulation processes. An almost striking, rarely found interlocking of theory and compositional practice is revealed. Further and more comprehensive studies on this topic are desirable.
References
Albrechtsberger, Johann Georg (1790). Gründliche Anweisung zur Composition mit deutlichen und ausführlichen Exempeln. Leipzig, 452 p.
Beneš, Gertrude (1967). Ambros Rieder. Sein Leben und sein Orgelwerk, nebst einem thematischen Verzeichnis seiner Werke. Vienna, 310 p.
Fux, Johann Joseph (1725). Gradus ad parnassum. Vienna, 280 p.
Kube, Michael (2005). Foreword. In: Rieder, Ambros. Präludien und Fughetten für Orgel oder Klavier, Op. 82, ed. by Kube, Michael, p. 3.
Schöny, Heinz (1988). Ambros Rieder. In: Genealogie 37. Iss. 7, pp. 193‒195.
Wurzbach, Constant von (1874). Biographisches Lexikon des Kaiserthums Österreich. Vienna, vol. 26, 436 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.