DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4190.2019.124.165415

Rock ballad in Ukrainian music

Iryna Vavshko

Abstract


The relevance of the research is explained by the fact that the genre of a rock ballad is a very common and popular but at the same time little-studied phenomenon in a complex genre system of rock music.

The purpose of the research is to consider the peculiarities of theimplementation and evolution of this genre in the Ukrainian rock music through the lensof typical genre parameters (genre poetics) formed in the works of British, American andWestern European rock bands.

The research methods are the determination of the peculiarities of the music poetics of the Ukrainian rock ballad (at the level of the compositional pattern – introduction, verse and bridge) by means of comparative and parametric analysis.

The main results and conclusions of the research. Work of the most Ukrainian rock bands and their stylistics moved in the following directions: borrowing and implementing the traditions of Western European and British rock bands, as well as continuing the line of a pop Ukrainian song with adaptation to rock culture and individual sound of each band. Even a parametric overview of the most famous rock ballads of Ukrainian rock bands – “Braty Gadiukіny”, “Mertvyi Pіven”, “Plach Yeremii” and “Ocean Elzy” vividly shows the overall picture of the development of the genre.

If the work of the rock bands of the 90s more closely resembles Western counterparts, then the rock ballads of the 2000s are predominantly drawn to pop-rock style. In the process of analyzing the compositional patterns of the national rock ballads, we come to the conclusion that the poetics of the genre here gets a bright, individual implementation, while retaining the typical genre invariant.

The significance of the research is associated with the ability to partially close the existing gaps in the study of the characteristics of national rock music, as the question of the music poetics of the Ukrainian rock ballad is first presented in national musicology.


Keywords


rock; rock ballad; rock band; genre; poetics; intonation practice

References


Braty Hadiukiny (official site). [Braty Hadiukiny (ofitsiinyi sait)], available at: http://www.gady.com.ua/about-us (accessed 18 Sept. 2018) [in Ukrainian].

Vavshko, I. (2016), Introduction in a composition of rock ballad [Vstupnyi rozdil u kompozytsii rok-balady]. Kyiv Musicology [Kyivske muzykoznavstvo], vol. 54, pp. 210–218 [in Ukrainian].

Vavshko, I. (2016), Verse in a composition of rock ballad [Strofa u kompozytsii rok-balady]. Art sculptures [Mystetstvoznavchi zapysky], vol. 29, pp. 65–73 [in Ukrainian].

Vavshko, I. (2017), Bridge in a composition of rock ballad [Bridzh u kompozytsii rok-balady]. Scientific herald of the P. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. [Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho], vol. 120, pp. 209-224 [in Ukrainian].

Vavshko, I. (2016), Rock ballad and national song: interrelation mechanisms [Rok-balada і narodna pisnia: mekhanizmy vzaiemodii]. Scientific collections of the Lviv National Music Academy named after Mykola Lysenko. [Naukovi zbirky Lvivskoi natsionalnoi muzychnoi akademii imeni Mykoly Lysenka], vol. 37, pp. 82–93 [in Ukrainian].

Dolhikh, D. (2012), Beatbox sound: an attempt characteristic [Saund beatboxu: sproba kharakterystyky]. Scientific herald of the P. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. [Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho], vol. 106, pp. 144–150 [in Ukrainian].

Konen, V. (1980), Blues and XX century [Bljuzy i ХХ vek]. Muzyka, Moskva, 80 p. [in Russian].

Okean Elzy (official site) [Okean Elzy (ofitsiinyi sait)] available at: http://www.okeanelzy.com/ua/news/ (accessed 17 November 2018) [in Ukrainian].

Pastukh, T. (2009), Through the pages of a single text of K. Moskalets [Storinkamy yedynoho tekstu Kostiantyna Moskaltsia] available at: http://litakcent.com/2009/04/23/storinkamy-jedynoho-tekstu-kostjantyna-moskalcja/ (accessed 15 February 2018) [in Ukrainian].

Ukrainian songs: Plach Yeremii [Ukrainski pisni: Plach Yeremii] available at: http://www.pisni.org.ua/persons/24.html (accessed 20 January 2018) [in Ukrainian].

Chekan, Yu. (2009) Intonational world image [Intonatsiinyi obraz svitu] Lohos, Kyiv, 227 p. [in Ukrainian].


GOST Style Citations


Брати Гадюкіни (офіційний сайт). URL: http://www.gady.com.ua/about-us (дата звернення 18.09.2018).

Вавшко І. Вступний розділ у композиції рок-балади // Київське музикознавство. Київ, 2016. Вип. 54. С. 210-218.

Вавшко І. Строфа у композиції рок-балади // Мистецтвознавчі записки: зб. наук. праць. Київ: Міленіум, 2016. Вип. 29. С. 65-73.

Вавшко І. Брідж у композиції рок-балади // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Київ, 2017. Вип. 120: Історія музики, проблеми, персони. С. 209-224.

Вавшко І. В. Рок-балада і народна пісня: механізми взаємодії // Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені Миколи Лисенка. Львів, 2016. Вип. 37. C. 82–93.

Долгіх Д. Саунд beatbox’у: спроба характеристики // Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. Київ, 2012. Вип. 106: Культурологічні аспекти сучасного мистецького дискурсу. Пам’яті Людмили Костянтинівни Каверіної. С. 144-150.

Конен В. Блюзы и ХХ век. Москва: Музыка, 1980. 80 с.

«Океан Ельзи» (офіційний сайт). URL: http://www.okeanelzy.com/ua/news/ (дата звернення 17.11.2018)

Пастух Т. «Сторінками єдиного тексту Костянтина Москальця». URL: http://litakcent.com/2009/04/23/storinkamy-jedynoho-tekstu-kostjantyna-moskalcja/ (дата звернення 15.02. 2019).

Українські пісні: Плач Єремії. URL: http://www.pisni.org.ua/persons/24.html (дата звернення 20.01.2019).

Чекан Ю. Інтонаційний образ світу: монографія. Київ: Логос, 2009. 227 с.





ISSN 2522-4190 (print)
ISSN 2522-4204 (online)