The Listener and the Work as the Dualistic Basis for the Morphological Analysis of Music
DOI:
https://doi.org/10.31318/2522-4190.2022.135.270995Keywords:
oeuvre of Stravinsky, morphological analysis, The Rite of Spring, objectdescriptive polymorphismAbstract
In morphological analysis, the musical work and the listener are seen as elements of one communicative duality. Each element of this duality may play the role of either subject or object. Morphological analysis takes sound construction as its main target. This makes possible a more flexible approach to analyzing a musical text. The morpheme, one of the cornerstones of morphological analysis, can be defined as a sound construction with a typical set of characteristic features. The other cornerstone, the morph, transforms a morpheme into a genеriс, stylistic “flesh and blood” of a specific musical text, on the basis of polymorphism. From the point of view of morphological analysis, the musical development in the “Introduction” to Stravinsky’s The Rite of Spring is based on a step-by-step approach to an externally existing object, permitting us to perceive (see or hear) its details. The object itself is polymorphic, i.e., like an embryo, it contains within itself, from the start, every element it needs for further development. The starting point of the “Introduction,” the high-register bassoon melody accompanied by the supporting French horn voice, can be defined as a forest seen in a distance, from where the sound of a shepherd’s horn can be heard. The ten intonational elements of the initial three measures of the ballet are the base from which the form of the “Introduction” is developed.
References
Asafiev, B. (1977). Book of Stravinsky [Kniga o Stravinskom]. 2nd ed. Leningrad: Muzyka, 279 p. [in Russian].
Vershinina, I. (1967). Stravinsky’s Early Ballets [Rannie balety Stravinskogo]. Мoscow: Nauka, 223 p. [in Russian].
Boulez, P. (1991). Stocktaking from an Apprenticeship. Oxford: Clarendon Press, 316 p. [in English]
Glivinsky, V. (2019). “Rethinking Stravinsky historically and theoretically [Pereosmysliuiuchy Ihoria Stravinskoho istorychno i teoretychno].” In: Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho]. Vol. 124. Kyiv, pp. 133–150 [in English].
Glivinsky, V. (2020). “Rethinking Igor Stravinsky historically and theoretically — II [Pere-osmysliuiuchy Ihoria Stravinskoho istorychno i teoretychno — II].” In: Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho]. Vol. 128. Kyiv, pp. 142–160 [in English].
Glivinsky, V. (2022). “Rethinking Igor Stravinsky historically and theoretically — III [Pere-osmysliuiuchy Ihoria Stravinskoho istorychno i teoretychno — III].” In: Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho]. Vol. 133. Kyiv, pp. 145–159 [in English].
Jarzębska, A. (2020). Stravinsky: His Thoughts and Music. Berlin, Peter Lang, 387 p. [in English].
Schoenberg’s Program Notes and Musical Analyses. (2017). Schoenberg in Words. Vol. 5. Oxford: Oxford University Press, 468 p. [in English].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.