DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4190.2018.122.141747

An «author’s signs» from style in instrumental music by Hennady Liashenko

Maryna Denysenko-Sapmaz

Abstract


Relevance of the study. Individual senses from instrumental music by the wellknown Ukrainian composer Hennady Liashenko, are founding with a such difficulties: the contra versions between scientifically and memorial types of analyze in this study are looking like a «translations». Because the topic of stylish, which rule by mental and world viewing specifies of his composer’s meaning, the main attentions must paying to his spirit constants, which are going from genetic base and his individual developing. Really important and actual, this way open new forms in the fields of musicological analyze. Main objective of the study. Studying to composer’s instrumental music and its stylistic specifications (as an example H. Liashenko’s Concert for Harp and strings), we’re seeing they roots in his mental and world viewing constants, widely cultural and psychological preferences.

Methodology As the method of study is complex analyze, which open the deep levels of his creative process. How the study was done. As the still of specifies by Liashenko’s creative meanings, his personal and scientific mentality, spiritual and social states was analyzed as crossing by. In the same analytic way we’re seeing some common connections between his technological disciplines such as «canon».

Results and conclusions. As a result, H. Liashenko constructed his own individual views of form building and about music materiel’s development with the help of some «author signs» We note them as the new text elements (neologism), full of metaphorical senses and which shows some varieties’ potential. In this Concert for Harp and Strings their contain and dramaturgical functions are rich.

Practical significance. The studying of musical piece (and completely, mechanism of composer creation) by this way were opened the deep roots and narratives about individual means in composer’s creative process.


Keywords


instrumental concert; harp; modus; metaphor; canonical rules; neologism; style

References


Ganslik, E. (2012), On The Musically-Beautiful : The Experience of Rethinking of Musical Aesthetics. 2nd ed. Librokom, Moscow, 232 с. [in Russian].

Humen, О. (2009), “Harp History Pages in Ukraine”, Mystectvoznavchi zapysky [ArtStudies Notes], vol. 15, Milenium, Kyiv, pp. 239-244 [in Ukrainian].

Holubovska, I. (2004), Ethnic peculiarities of Language pictures of the world, Lohos, Kyiv, 282 p. [in Ukrainian].

Matviienkiv, O. (2016), “Individually-authored signs of phraseological units in the artistic text of the postmodern age”, available at: http://www.vestnik-philology.mgu.od.ua/archive/v24/part_2/15.pdf (accessed: 21 February 2018). [in Ukrainian].

Stepanov, Yu. (1995), Variable "image of language" in the science of the twentieth century. Language and science of the late twentieth century, Ros. gos. gumanitarnyiy universitet, Moscow, p. 7-34. [in Russian].

Tomashevskiy, B. (1999), Theory of literature. Poetics, Aspekt Press, Moscow, 334 p. [in Russian].

Yuferova, A. (2011), “Some Features of the Cello Solo in the Symphony Orchestra (on Examples of A. Dvorak's Cello Concerto, Variations on the Theme of Rococo P. Tchaikovsky, D. Shostakovich's Second Cello Concert, and S. Prokofiev's Symphony-Concert)”, Kyyivske mpzykoznavstvo [Kyiv musicology], vol. 38, pp. 166-179. [in Ukrainian].

Khrypko, S. (2010), “Values and Constants of Ukrainian Sacred Tradition”, available at: https://www.religion.in.ua/main/analitica/6382-cinnosti-i-konstanti-ukrayinskoyi-sakralnoyitradiciyi.html (accessed: 21 feb 2018). [in Ukrainian].


GOST Style Citations


Ганслик Э. О музыкально-прекрасном: опыт переосмысления музыкальной эстетики. Серия: Музыка. Искусство, наука, мастерство / 2-е изд. Москва : Либроком, 2012. 232 с.

Гумен О. Сторінки історії арфи в Україні. Пам’яті В. Полтаревої (до 90-річчя від дня народження). Мистецтвознавчі записки. Вип. 15. Київ : Міленіум, 2009. С. 239-244.

Голубовська І. Етнічні особливості мовних картин світу. Київ: Логос, 2004. 282 с.

Матвієнків О. Індивідуально-авторські ознаки фразеологічних одиниць у художньому тексті доби постмодерну. Науковий вісник міжнародного гуманітарного університету : Серія Філологія. 2016. № 24. т. 2. URL: http://www.vestnik-philology.mgu.od.ua/archive/v24/part_2/15.pdf (дата звернення: 21.02.2018).

Степанов Ю. Изменчивый «образ языка» в науке ХХ века. Язык и наука конца ХХ века / Рос. Акад. наук, Институт языкознания РАН. Москва : Рос. гос. гуманитарный университет, 1995. С. 7-34

6. Томашевский Б. Теория литературы. Поэтика : уч. издание. Москва : Аспект Пресс, 1999. 334 с.

Юферова А. Деякі особливості віолончелі соло у симфонічному оркестрі (на прикладах Віолончельного концерту А. Дворжака, Варіацій на тему рококо П. Чайковського, Другого віолончельного концерту Д. Шостаковича та Симфонії-концерту С. Прокоф’єва). Київське музикознавство / Київський інститут музики ім. Р. М. Глієра, НМАУ ім. П.І. Чайковського. Київ, 2011. Вип. 38. С. 166-179.

Хрипко С. Цінності і константи української сакральної традиції. Релігія в Україні. Розділ Аналітика. URL: https://www.religion.in.ua/main/analitica/6382-cinnosti-i-konstanti-ukrayinskoyi-sakralnoyitradiciyi.html (дата звернення: 21.02.2018).





ISSN 2522-4190 (print)
ISSN 2522-4204 (online)